دانستنی های خودرودانستنی های روغن

چهار نکته مهم انتخاب روغن موتور مناسب – شاخص گرانروی + ویدئو

انتخاب روغن موتور مناسب براساس 4 مشخصه اصلی

به جرات می توان ادعا نمود که یکی از مهمترین سرویس های دوره ای نگهداری خودرو تعویض روغن موتور خودرو می باشد.در هردوره سرویس  روغن موتور خودرو که به تعویض روغن یا فروشگاه های روغن موتور خودرو مراجعه می کنیم انتخاب روغن موتور مناسب خودرو دغدغه اصلی می باشد.وجود برندهای متعدد روغن موتور در قفسه های فروشگاه های روغن موتور انتخاب روغن موتور مناسب را مشکل تر نموده چرا که فروشندگان براساس برندهای موجود در فروشگاه اطلاعاتی در مورد روغن موتور های موجود و روغن موتور مناسب خودرو برایمان ارائه می دهند که می تواند سردرگمی ما را در انتخاب روغن موتور بیشتر نماید.

کیفیت روغن موتور، تاثیر مستقیمی برکارکرد موتور خودرو دارد.

موتور خودرو اصلی ترین نقش در حرکت خودرو را دارد. قسمت های فلزی متحرک متعدد در موتور  و نیز حرارت بالای ناشی از احتراق سوخت در موتور کارکردهای اساسی برای روغن موتور موجب می گردد.روان کاری و کاهش اصطکاک و فرسایش قسمت های متحرک موتور و کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف و کمک به کاهش حرارت موتور خودرو و نیز جذب ذرات حاصل از سایش قطعات و ذرات معلق حاصل از سوخت از جمله وظایف اصلی روغن موتور می باشد.

سردر گمی دارندگان خودرو در انتخاب روغن موتور مناسب به حدی است که روزانه هزاران نفر درموتورهای جستجو نیز با عبارت هایی همچون انتخاب روغن موتور مناسب، روغن موتور مناسب پراید ، روغن موتور مناسب پژو 206 و 207i و …در جستجوی روغن موتور مناسب خودرو می باشد. داشتن اطلاعات مفید و اساسی در مورد روغن موتور می تواند ما را در انتخاب روغن موتور مناسب که تاثیر مستقیمی بر کارکرد موتور خودرو دارد، یاری نماید. با داشتن اطلاعات مفیدی در مورد چهار مشخصه مهم روغن موتور می توان به خرید آگاهانه روغن موتور اقدام نمود.

پرسش اساسی این است که کدام روغن موتور مناسب موتور خودرو من می باشد؟

چهار نکته مهم در انتخاب روغن موتور مناسب خودرو:

شاخص گرانروی SAE ( غلظت) روغن موتور

شاخص API کیفیت روغن موتور

پایه روغن معدنی، نیمه سنتتیک، سنتتیک

حجم روغن موتور مورد نیاز

روغن موتور مناسب دنا،روغن 206، روغن موتور 206،روغن موتور پژو 206

شاخص گرانروی SAE (ویسکوزیته)

شاید بتوان بیان کرد که گرانروی روغن موتور اصلی ترین شاخصه انتخاب روغن موتور می باشد.ویسکوزیته یکی از مختصات فیزیکی سیالات می باشد و عبارت است از مقاومت مایع در برابر جریان یافتن .برای توضیح بیشتر در مورد گرانروی یا ویسکوزیته بیان یک مثال عامیانه مفید می باشد، آب مایعی است که در دمای محیط به آسانی جاری می شود برعکس عسل مایعی است که به سختی جریان می یابد یا به عبارتی گرانروی عسل بیش از آب می باشد.

گرانروی سیالات  تابعی از دما می باشد به طوری که با کاهش دما، گرانروی سیالات افزایش می یابد د و با افزایش دما، گرانروی سیالات کاهش می یابد یا به اصطلاح عامیانه شل تر می شود.همان طور که در بالا اشاره گردید روان کاری یکی از کارکردهای اساسی روغن موتور می باشد در زمان استارت خودرو، قطعات متحرک موتور شروع به حرکت می نمایند که در این هنگام روغن موتور می بایست در بین قطعات موتور جریان یابد ولی در صورتی که گرانروی روغن موتور با کاهش دما افزایش یابد و در زمان استارت، به سختی جریان یابد و روغن موتور نمی تواند به تمامی قسمت های موتور برسد و موجب صدمات متعددی به موتور خودرو می گردد.همچنین در زمانی که موتور خودرو در دمای بالا کار می کند اگر روغن موتور با افزایش دما ، شل تر گردد (کاهش گرانروی) در این صورت نمی تواند به طور کامل مابین قطعات موتور پوشش دهد و عملکرد موتور خودرو را مختل نماید.

انجمن مهندسی خودرو  Society of Automotive Engineers استاندارد SAE را برای غلظت روغن موتور وضع نموده است که روغن موتور براساس استاندارد SAE در دو دسته کلی مونو گرید و مالتی گرید طبقه بندی نموده است.

گرانروی روغن موتور

قالب استاندارد SAE برای گرانروی روغن موتور به صورت xx W yy می باشد که در این قالب yy  برای روغن موتور مضربی از 10 بوده و بین 20 تا 60 می باشد و  xx نیز مضربی از 5 و مابین 0 تا 20 می باشد.به طور کلی در این استاندارد عدد صفر نشان دهنده کمترین میزان گرانروی بوده و برای روغن موتوری می باشد که به راحتی جریان می یابد و برعکس عدد 60 بیانگر روغن موتور با بالاترین گرانروی که به سختی جریان می یابد.

در این استاندارد حرف W از کلمه Winter زمستان بوده و xx یا عدد قبل از W نشان دهنده میزان گرانروی روغن موتور در فصل سرما می باشد و عدد yy یا عدد بعد از W میزان گرانروی روغن موتور در دمای کارکرد موتور می باشد.

در دفترچه خودرو دنا و سمند اعلام گردیده است استفاده از کلیه روغن موتورهای SAE 20W50 در موتورهای EF7 مجاز نبوده و مورد تأیید نمی باشند و گرانروی مناسب برای خودرو دنا SAE 10W40  می باشد.

به عنوان مثال در دفترچه راهنمای مشتری یا همان دفترچه خودرو پژو 206 و پژو 206 صندوقدار و دنا که در سایت ایران خودرو موجود می باشد روغن موتور مناسب براساس استاندارد انجمن مهندسی خودرو SAE 10W40   برای خودروهای مذکور پیشنهاد گردیده است. بنابراین در این خودروها اگر به جای روغن موتور با گرانروی 10W40 که در فصل سرما حداقل گرانروی 10 می باشد از روغن موتور با گرانروی 20W50 که دارای گرانروی بیشتر و 20 در فصل زمستان می باشد استفاده نماید در زمان استارت خودرو و نیز فصل سرما روغن موتور سفت بوده و به سختی مابین قطعات موتور جریان می یابد وموتور با اصطکاک بیشتری کار نموده و روانکاری و سایر کارکردهای روغن موتور را با مشکل مواجه می نماید.همچنین روغن موتور با گرانروی 20W50  در فصل گرم یا بعد از کارکرد موتور روغن موتور با گرانروی 50 سفت تر از 10W40 بوده و غلظت بالای روغن موتور موجب کاهش روانکاری قطعات داخلی موتور می‌شود.

روغن موتور مالتی گرید Multi grade

براساس استاندارد SAE روغن موتور های مالتی گرید با اضافه کردن مواد افزودنی مخصوص دارای دو شاخص گرانروی در فصل سرد و تابستان بوده و بصورت xx W yy  می باشد.در ویدیو بالا می توانیم پنج ماده افزودنی به روغن موتور های مالتی گرید مشاهده نماییم.البته لازم به ذکر است تفاوت گرانروی روغن موتورها با شاخص SAE متفاوت در این حد نبوده است و در این ویدیو برای راحتی درک ویسکوزیته ، مواد افزودنی مربوطه مقایسه گردیده است.همان طور که در ویدیو مشاهده گردید می توان گفت تا شروع به جریان یافتن ماده افزودنی با شاخص 20W50 ،ماده افزودنی با 0W30  باسرعت جریان یافته و به ظرف جدید منتقل گردیده است.

روغن موتو مونو گرید Mono grade

روغن موتور های مونو گرید که دارای یک شاخص گرانروی برای تمام فصول می باشند به صورت  SAE yy  می باشند.روغن موتورهای مونو گرید در خودروهای سالیان قبل کارکرد داشته است.در خودروهای تولیدی نسل امروزی دیگر کارکردی ندارند و روغن موتور های مالتی گرید برای استفاده توصیه می گردد.روغن موتورهای مونو گرید یا تک درجه با وجود قیمت پایین نسبت به روغن موتورهای مولتی گرید یا چند درجه ای با تغییر دما کارایی خود را از دست می دهند.روغن موتورهای مونو گرید با شاخص گرانروی از 0 تا 30 برای فصول سرد مناسب می باشند.برای فصول گرم نیز روغن موتور های مونوگرید با شاخص گرانروی مابین 30 تا 60 کارایی لازم را دارند.

شاخص گرانروی SAE روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب می کنید، می بایست دقیقا برابرباشد با شاخص گرانروی که در در دفترچه خودرو شما درج شده است.

لازم به ذکر است حتی در یک نوع خودرو براساس مدل و سال ساخت خودرو نیز شاخص گرانروی SAE متفاوتی برای روغن موتور مناسب پیشنهاد می گردد.چرا که شاخص گرانروی روغن موتور مناسب خودرو تنها براساس دمای محیط تعیین نمی گردد بلکه مهمترین عامل تعیین شاخص گرانروی روغن موتور مناسب مشخصات فنی موتور خودرو می باشد.در خودروهای نسل امروزی بیشتر شاخص های گرانروی 5W30 و 10W30  برای روغن موتور مناسب توصیه می گردد.

دراین مقاله سعی گردید توضیحات در مورد استاندارد SAE که یکی از چهار مشخصه اصلی انتخاب روغن موتور مناسب خودرو می باشد،بیان گردد در بخش های بعدی این مقاله سایر نکات مهم و کلی انتخاب روغن موتور مناسب بیان گردد.با آگاهی از این مشخصه های اساسی به راحتی می توانیم بهترین روغن موتور مناسب برای هر خودرو را انتخاب نماییم.

با مگ پترونول همراه باشید و ما را با بیان دیدگاه هایتان یاری فرمایید.

23 دیدگاه

  • علیرضا

    سلام استاد بزرگ. ممنونم از توضیحات کامل و دقیق شما و با صبر و آرامش و راحتی شما در جواب سوالات دوستان محترم. امیدوارم ک هر روز بر علم و دانایی شما افزوده شود. آن شاالله

  • مهرداد درانی

    سلام وقت بخیر. لطفا بهترین مورد بجای روغن 15w50 بفرمائید کدام مورد هست؟ و در مورد روغن 15w50 توضیحاتی بدین.
    ممنون

    • مگ پترونول

      سلام مهرداد عزیز
      در مورد گرانروی و ویسکوزیته توضیحات کاملی داده شده است. منظور شما از جایگزین چیست؟ سازنده خودرو یا موتورسیکلت یا هر دستگاه صنعتی غلظت روغن موتور مورد نیاز را براساس استاندارد SAE :15W50 را توصیه کرده است.

  • هومن

    با درود خدمت بزرگواران
    تا به امروز که تقریبا ۳۰ سالی هست که رانندگی می کنم و با سرویس های خودرو آشنا شدم، با خواندن این مقاله که‌ انصافا هم به زبان( مفهومی ساده و هم جامع )، بر دانش هایم افزوده شد.
    از این بابت سپاسگزارم و آرزوی توفیق برای شما عزیزان دارم.

  • امیر

    لطفا در مورد روغن موتور پارس موتور جدید ( XU7P ) هم توضیح بدید
    روغن مورد استفاده در دفترچه راهنما 0-20 عنوان شده
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • مگ پترونول

      سلام امیر عزیز
      شرکت ایران خودرو از تابستان سال گذشته، تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته XU7 یورو 5 را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس، شاهد استفاده از موتور +XU7 که معروف به XU7P می باشد، هستیم؛ پیشرانه های XU7 پلاس 4 سیلندر و 8 سوپاپ با حجم موتور 1761 سی سی طراحی و ساخته شده است. خودروهای پژو پارس سال از بهمن 1400 به بعد، فقط به چنین موتوری مجهز می‌شوند.. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، در پژو پارس با موتور +XU7 ، شاهد تغییرات زیر هستیم:
      ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
      افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
      کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
      تغییر نمای ظاهری موتور.
      تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
      تغییر سیستم هوا رسانی و خنک‌کاری موتور.
      بهبود بوستر ترمز.
      رگلاتور جدید (در مدل‌های دوگانه).

      طبق دفترچه راهنمای پژو پارس که در فروردین ماه 1401 در وب سایت رسمی ایران خودرو بارگزاری گردیده است:
      روغن موتور مناسب برای پژو پارس سال و پژو پارس ELX با موتور ارتقای یافته یورو 5 ، XU7P:
      API: SN
      SAE: 0W20
      Capacity: 4.7 Litre

      روغن موتور مناسب برای پژو پارس با موتور XU7:
      API: SJ
      SAE:20W50
      Capacity: 4.7 Litre
      که برای پژو پارس های با موتور XU7، روغن موتور پترونول فول لایف بسیار مناسب هستند.

      و در نهایت برای برای پژو پارس های با موتور TU5، روغن موتور مناسب می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:
      API: SL
      SAE:10W40
      Capacity:4.7 Litre
      روغن موتور پترونول فول مکس 5 لیتری رو هم می توانید برای پژوهای با موتور TU5 از فروشگاه اینترنتی تخصصی روغن موتور و روانکارهای خودرویی پترونول شاپ تهیه فرمایید.

      برای موتورهای XU7 پلاس، روغن موتوری که توصیه گردیده چه از نظر استاندارد سطح کیفی API و چه گرانروی SAE تغییرات زیادی داشته است. روغن موتور مناسب می بایست دارای سطح کیفی SN باشد و ویسکوزیته 0W20 که تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

      پ.ن: شاید برخی دوستان تمایل به استفاده از سطح کیفی SN و گرانروی 0W20 برای نسخه های پیشین موتورهای پژو داشته باشند که می بایست عرض کنیم، برای استفاده از این گرانروی و سطح کیفی می بایست موتور خودرو قابلیت استفاده از این روغن موتور رو داشته باشد.

    • مگ پترونول

      سلام همراه گرانقدر مگ پترونول
      در مورد شاخص گرانروی یا ویسکوزیته می توان گفت ضروری است کاملا مطابق توصیه خودرو ساز عمل نمایید.
      اگر منظورتان به جای استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مالتی گرید 20W50 استفاده از روغن موتور تک گرید 40 می باشد مسلما مشکلات جدی در پی خواهد داشت و اگر به جای استفاده از 20w50 می خواهید از روغنی با لزجت یا ویسکوزیته 10w40 استفاده نمایید با توجه به توضیحاتی که در مقاله عرض گردیده است در استارت اولیه و نیز حرارت بالای عملیاتی موتور، کارآیی روغن موتور مناسب نخواهد بود.

  • احمدرضا

    با سلام،
    تشکر بابت مقالات ارزشمندتان، متن نگارش بسیار خوب است

    سئوالی دارم:
    ماشین بنده کمری مدل ۲۰۱۷ است، سفارش کشور آمریکا، روی درب محل ریختن روغن در موتور، نوشته شده 0W20
    دوستان فنی می گویند عدد صفر با توجه به دمای هوای محل زندگی بنده (جنوب کشور) برای این خودرو مناسب نیست و حداقل از روغن 5W30 استفاده کنم و در تابستان هم این اهداد رو بالاتر ببرم،
    سئوال اینجاست که در دفترچه ماشین و همان درب محل ریختن روغن نوشته شده
    0W20 ، به نظر شما چکار کنم؟

    • مگ پترونول

      سلام احمدرضا جان
      البته در دفترچه راهنمایی که مگ پترونول برای تویوتا کمری 2017 پیدا کرده، در صفحه 503 دفترچه راهنمای ویژگی های روغن موتور مناسب ILSAC: GF5 و SAE:0W20 توصیه شده است. در صورتی که دفترچه راهنمای خودروی شما با این دفترچه مطابقت ندارد ممنون می شوم دفترچه راهنمای خودروتان را جهت بررسی های بیشتر ارسال فرمایید و اینکه آیا خودروی شما هیبریدی است؟
      بنده سوال جنابعالی رو از متخصصین روانکارهای خودرویی جویا شدم به محض پاسخ همین جا خدمتتون جواب لازم رو عرض خواهیم کرد.
      البته پاسخی که به علیرضای عزیز در دیدگاه پایینی داده شده است بهتره مطالعه فرمایید.
      سپاس از همراهیتان

  • علیرضا

    با توجه به گستردگی کشور و آب و هوای متفاوت ، چگونه میتوان در کلیه شرایط از یک روغن موتور برای خودرو استفاده کرد. مثلا در تابستان در مناطق سردسیر حداکثر دمای محیط 30 درجه ولی در خوزستان حداقل دما 40درجه و حداکثر تا 50 و در بعضی روزها در زیر تابش مستقیم نور خورشید به 60 درجه سانتی گراد میرسد. چگونه میتوان در چنین طیف گسترده ای از درجه حرارت محیط از توصیه کارخانه سازنده پیروی کرد.بعنوان مثالاگر پیشنهاد کارخانه سازنده برای یک خودرو روغن با مشخصه 10W30 باشد، چنین روغنی بر اساس نمودار برای دمای محیط تا 35 درجه سانتی گراد مناسب است. حال چگونه این روغن در مناطقی که حداقل دما در تابستان 40 درجه می باشد کارایی خود را حفظ میکند. بنظر بنده نمیتوان فقط پیشنهاد کارخانه سازنده را ملاک قرار داد و باید به دمای محیط نیز توجه کرد.یا برای سمند و سورن با موتور XU7 روغن 20W50 پیشنهاد شده است. حال اگر در منطقه ای در زمستان دما 20 درجه زیر صفر باشد طبیعتا” چنین روغنی نباید در خودرو استفاده شود

    • مگ پترونول

      سلام علیرضای عزیز
      ممنون از وقتی که گذاشتید و موضوعی که در گرانروی روغن موتور برای شرایط آب و هوایی مختلف برای خیلی از رانندگان سوال می باشد را مطرح فرمودید.
      از دو منظر می شود سوال شما رو پاسخ داد. دفترچه راهنمای خودرویی که ما در اختیار داریم اگر به زبان فارسی می باشد یعنی سازنده خودرو با علم به شرایط مختلف آب و هوایی کشورمان و در نظر گرفتن محدوده دمایی کشور این پیشنهاد داده شده است. و اگر دفترجه خودرو شما مربوط به یک خودرو وارداتی می باشد که به زبان انگلیسی می باشد حتما در صورت نیاز به استفاده از روغن موتور با گرانروی های مختلف براساس شرایط آب و هوایی متفاوت آن را در نظر گرفته و در دفترچه خودرو بدان اشاره می کند. همان طور که در معدود دفترچه های خودرو این امر که در دماهای متفاوت نیاز به استفاده از روغن موتور با گرانروی ها مختلف می باشد ذکر گردیده است.

      پاسخ دوم که به این موضوع می توان داد که در واقع تصدیق پاسخ اول نیز می باشد این است که تصور ما از” دمای عملیاتی موتور خودرو” چیست آیا دمای 50 تا 60 درجه سانتیگرادی محیط می باشد؟ یا دمایی که موتور خودرو واقعا در آن دما انرژی مورد نیاز خودرو را تولید می کند؟
      همان طور که در مقاله ” صفر تا صد سیستم خنک کننده خودرو” اشاره گردید با وجود پیشرفتهای مهندسی، باز هم بخش عمده حاصل از سوخت خودرو به گرما تبدیل می گردد و بازدهی چندان از نظر تبدیل انرژی وجود ندارد به طوری که کمتر از 30% سوخت تبدیل به نیروی محرکه خودرو می گردد و بیش از 70% سوخت، تبدیل به حرارت می گردد.
      ما می توانیم از طریق لینک اول و لینک دوم متوجه بشویم که دمای عملیاتی خودرو ” Operating temperature of car engine” مابین 90 تا 105 درجه سانتیگراد ( 195 تا 220 درجه فارنهایت) می باشد. با توجه به این موضوع بنابراین اختلاف دماهای محیطی ( شهر محل رانندگی) تاثیر چندان زیادی در دمایی که موتور خودرو یا روغن موتور درآن فعالیت دارد، ندارد. تنها می تواند در زمینه دمای پوسته موتور خودرو موثر بوده که می بایست با انتخاب خنک کننده مناسب خودرو حتی در فصل تابستان، از پوسته موتور محافظت نمود.
      به همین خاطر است که مهندسان خودرو و سازندگان موتور خودرو معمولا برای کشورمان یک گرانروی چند درجه ای برای هر خودرو در نظر می گیرند.
      با تشکر

  • علیرضا

    با توجه به گستردگی کشور و آب و هوای متفاوت ، چگونه میتوان در کلیه شرایط از یک روغن موتور برای خودرو استفاده کرد. مثلا در تابستان در مناطق سردسیر حداکثر دمای محیط 30 درجه ولی در خوزستان حداقل دما 40درجه و حداکثر تا 50 و در بعضی روزها در زیر تابش مستقیم نور خورشید به 60 درجه سانتی گراد میرسد. چگونه میتوان در چنین طیف گسترده ای از درجه حرارت محیط از توصیه کارخانه سازنده پیروی کرد.بعنوان مثالاگر پیشنهاد کارخانه سازنده برای یک خودرو روغن با مشخصه 10W30 باشد، چنین روغنی بر اساس نمودار برای دمای محیط تا 35 درجه سانتی گراد مناسب است. حال چگونه این روغن در مناطقی که حداقل دما در تابستان 40 درجه می باشد کارایی خود را حفظ میکند. بنظر بنده نمیتوان فقط پیشنهاد کارخانه سازنده را ملاک قرار داد و باید به دمای محیط نیز توجه کرد.

  • نریمان

    با سلام و تشکر از مطالب مفید . سوال اول :درمقاله فوق شاخص SAE که بصورت xxW-yy ذکر میشود xx ویسکوزبته در زمستان خیلی عام هست به طور دقیق دمای خاصی برای ویسکوزیته xx نیست؟ منظور سازنده از w (زمستان) در شهرهای مختلف جهان که یک دما نیست و مسلما ویسکوزیته در دماهای مختلف متفاوته . سوال دوم : منحنی ویسکزیته-دما ، از سردترین دما زمستان تا دمای نرمال کارکرد موتور مثلا برای ۲۰۶ tu5 ,که ۹۰درجه هست ،یک نمودار صعودی هست؟خطی هست یا منحنی شکل؟ ویسکوزیته نهایی همان yyمیشه ؟لطفا توضیح دهید. سوال سوم: مطابق مقاله ویسکوزیته روغن در دمای کارکرد موتور برابر yy است آیا بالاتر بودن آن نسبت به ویسکوزیته زمستان در هنگام استارت( xx) ، مانع روانکاری راحت موتور در دمای بالا نمیشه؟آیا اگر روغنی با ویسکوزیته ثابت در تمام دماها ساخته میشد برای موتور بهتر نبود؟!؟

    • مگ پترونول

      سلام نریمان عزیز
      قبل از w كه xx قرارداد شده است جهت فصل زمستان است و بعد از w جهت تابستان يعني ويسكوزيته كمتر و مقاومت كمتر در حركت روانكار در فصل سرما مورد نظر است
      امكان ثابت نگه داشتن ان كاملا در اختيار نوع طراحي موتور توسط موتورسازها ميباشد. بطور مثال انواع گوشي موبايل ميتوانند با هماهنگي لازم همه با يك سيم و فيش تك سايز شارژ بگيرند اما در عمل بعلت سياست سازنده اي موبايل اين موضوع ساده و قابل دسترس هنوز جهاني نشده است
      در حاليكه در خصوص موتور خودرو بعلت حجم و قدرت متفاوت انها سبك يا سنگين بودن انها. حتي نوع سوخت انها امكان توليد يك روانكار ثابت براي حتي يك كمپاني واحد خودروساز وجود ندارد
      و لذا ميبايستي با در نظر گرفتن توصيه هاي موتورساز نسبت به انتخاب روانكار مناسب اقدام گردد
      در ضمن يك خودرو در دنيا وقتي توليد ميگردد صرفا جهت استفاده دو يك شهر يا حتي كشور خاص طراحي نميگردد و لذا روانكار موتور ان ميبايستي چند منظوره يا مولتي گريد باشد تا در شرايط مختلف بدون مشكل عمل نمايد
      در خصوص منحني ويسكوزيته و دما بايد عرض شود كه مهمترين نقطه عطف كار در مرحله استارت خودرو است منظور حضرتعالی از منحني كاملا مفهوم نشد ليكن ابتداي حركت پيستون ها در دماي اوليه و همچنين تداوم ان در با رفتن دماي درون موتور بعلت احتراق همگي بايستي در محدوده انبساطي و انقباضي روانكار قرار داشته باشند تا به موتور و عملكرد آن آسيبي نرسد.

      • علی

        سلام
        وقتتون بخیر
        فکر میکنم در مورد sae اشتباه میکنید
        در روغن موتور عدد کوچک که قبل از w قرار میگیره ، مربوط به زمان گرم بودن خودرو و عدد بزرگتر مربوط به سرد بودن خودرو هست که شما اینجا برعکس مطرح کردید
        یعنی در روغن 10w40 ، وقتی روغن سرد هست گرانروی 40داره و در موقع گرم شدن گرانروی 10.
        همینطور که میدونید هرچی روغن گرم بشه ، روانتر میشه.
        و هرچی روغن روانتر باشه یعنی گرانروی پایینتره.
        پس روغن 10w40 موقع استارت دارای گرانروی 40 و موقع گرم شدن خودرو دارای گرانروی 10 هست

        • مگ پترونول

          سلام علی جان
          برای برداشت اشتباه شما دو پاسخ میشه داد:
          1. قبل از پاسخ دوم که می توان ادعا نمود علمی هست. پاسخ جنابعالی با یک فرض بیان می کنم:
          اگر به فرض ( اشتباه) عدد قبل از w یا به قول شما عدد کوچک مربوط به زمان گرم بودن موتور خودرو باشد، یعنی این روغن در دمای عادی روانتر هست، با این فرض در دمای عملیاتی موتور خودرو که بیش از 100 درجه سانتیگراد می باشد دیگر روغن موتور به اندازه روان خواهد شد که دیگر وظیفه روانکاری را به خوبی انجام نداده و می تواند خیلی سریع تبخیر شود و کم کردن روغن موتور خیلی زیاد اتفاق بیافتد از طرفی در این فرض ( اشتباه) در زمان که موتور خودرو سرد می باشد روغن موتور دارای گرانروی زیاد خواهد بود که امکان روانکاری با چنین غلظتی دشوار بود و می تواند موجب آسیب جدی به موتور خودرو گردد. بنابراین لازم است برای زمانی که موتور خودرو سرد می باشد روغن موتور دارای گرانروی پایین باشد تا براحتی لایه روانکاری در سریعترین زمان در وقت استارت خودرو انجام شود و این چنین برای زمانی که موتور خودرو گرم می باشد می بایست غلظت بالا باشد. البته روغن موتور مالتی گرید با اضافه کردن مواد افزودنی مخصوص دارای دو شاخص گرانروی در فصل سرد و تابستان بوده و بصورت xx W yy می باشند.( لازم به ذکر است در اینجا به خاطر سوال علی این فرض در نظر گرفته شد و عدد قبل از w مربوطه به فصل زمستان می باشد)
          2. ببینید SAE یک استاندارد بین المللی که در زمان معرفی هر استاندارد بصورت دقیق فرمت و قوانین اش اعلام شده است طبق استاندارد SAE برای گرانروی روغن موتور ها همان طور که در متن مقاله هم آورده شده است:” قالب استاندارد SAE برای گرانروی روغن موتور به صورت xx W yy می باشد که در این قالب yy برای روغن موتور مضربی از 10 بوده و بین 20 تا 60 می باشد و xx نیز مضربی از 5 و مابین 0 تا 20 می باشد.به طور کلی در این استاندارد عدد صفر نشان دهنده کمترین میزان گرانروی بوده و برای روغن موتوری می باشد که به راحتی جریان می یابد و برعکس عدد 60 بیانگر روغن موتور با بالاترین گرانروی که به سختی جریان می یابد.

          در این استاندارد حرف W از کلمه Winter زمستان بوده و xx یا عدد قبل از W نشان دهنده میزان گرانروی روغن موتور در فصل سرما می باشد و عدد yy یا عدد بعد از W میزان گرانروی روغن موتور در دمای کارکرد موتور می باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *