دانستنی های خودرودانستنی های روغن

استانداردهای سطوح کیفی روغن موتور

استاندارد کیفیت روغن موتور،سطح کیفی روغن موتور ، استاندارد API

روغن موتور نقش اساسی در بالا بردن عمر موتور و افزایش کارایی و عملکرد موتور دارد.روغن موتور ها براساس کیفیت و فناوری ساخت سطوح کیفی متفاوتی دارند.روغن موتور استاندارد کارایی بسیار بیشتری نسبت به روغن موتور فاقد استاندارد های لازم را دارد. طبقه بندی های گوناگون برای سطح کیفی روغن موتور در دنیا براساس کیفیت و فناوری ساخت روغن موتور وجود دارد که عبارتند از:

استاندارد سطح کیفی روغن موتور API:

کلمه‌ی (API) مخفف عبارت (American Petroleum Institute) بوده و به معنی موسسه‌ی نفت امریکا است.

استاندارد سطح کیفی روغن موتور ACEA اروپااستاندارد اروپایی سطح کیفی روغن موتور ACEA:

کلمه ACEA مخفف Association des Constructeurs Européens d’Automobiles انجمن سازندگان خودرو اروپا می باشد که در سال 1996 جایگزین استاندارد سازندگان خوروی بازار مشترک اروپا CCMC گردید. طبقه بندی سطح کیفی روغن موتور براساس استاندارد ACEA در سه گروه زیر می باشد.

• A/B برای موتورهای بنزینی و دیزلی خودروهای سواری و وانت ها

• C خودروهای دیزلی و بنزینی سازگار با مبدل های کاتالیستی (اگزوز بهبود یافته)

• E خودروهای دیزلی سنگین

در بیان سطوح کیفی روغن موتور براساس استاندارد ACEA بعد از حروف عدد می آید مانند: A3/B3 و C1 و C2.

استاندارد سطح کیفی روغن موتورسیکلت JASO:

استاندارد سطح کیفی روغن موتور موتور سیکلت

کلمه JASO مخففJapanese Automotive Standards Organization سازمان استاندارد خودرو ژاپن می باشد. استاندارد JASO مخصوص سطح کیفی روغن موتورسیکلت ها می باشد. سطوح کیفی روغن موتورسیکلت براساس استاندارد JASO عبارت است از FB و FC و FD.

استاندارد سطح کیفی روغن موتور ILSAC:

کلمه ILSAC مخفف عبارت International Lubricant Standardization and Approval Committee سازمان بین المللی استاندارد و کمیته تایید (کیفیت) روانکارها است. این سازمان از سال 1994 پس از آنکه خودروسازان از عدم سرعت کافی در تدوین استانداردهای روز روغن موتور ناراضی بودند در زمره موسسات بررسی تعریف و تایید سطوح کیفیت روغن های موتور بنزینی فعالیت خود را آغاز نمود و درحال حاضر برخی سازندگان خودروها در دفترچه های جدید راهنمای خودرو ،سطح کیفی روغن موتور مناسب خودرو را براساس استاندارد ILSAC را ذکر می‌ نمایند.همچنین تولیدکنندگان روغن موتور سطح کیفی روغن موتور تولید شده را براساس استاندارد ILSAC بر روی بسته بندی روغن موتور ذکر می نمایند.روغن موتور در طبقه بندی ILSAC از GF-1 تا GF-6 می باشد.لازم به ذکر است در استاندارد ILSAC علاوه بر کیفیت روغن موتور، گرانروی روغن موتور نیز لحاظ می گردد.

استانداد سطح کیفی روغن موتور MIL-L:

کلمه MIL-L مخفف MILitary Lubricant روغن موتور و روانکارهای مربوط به کاربردهای نظامی می باشد.برخی از سطوح کیفی این استاندارد عبارت است از MIL-L46152A و MIL2104D و MIL-L2104A و MIL-L2104B و MIL-L2104C و MIL-L45199B و MIL-L46115 و MIL-L2104.

البته طبقه بندی های متعدد دیگری نیز برای سطح کیفی روغن موتور وجود دارد که عمومیت ندارند. مانند طبقه بندی شرکت فلکس واگن (VW)، شرکت مان (MAN)،مرسدس بنز و ماک.
در بیشتر کشورها و کشورعزیزمان ایران از بین طبقه بندی های بالا مرسوم ترین API بیش از همه به عنوان استاندارد سطح کیفی روغن موتور رایج می باشد.بنابراین در مقاله آتی مگ پترونول به طور مفصل به بیان استاندارد سطح کیفی روغن موتور API به عنوان دومین نکته اساسی انتخاب روغن موتور مناسب خودرو پرداخته می شود.

2 دیدگاه

  • اکبری

    چراتودفترچه خودروهای خارجی مثلا مزدا ۳جدید پوشش دمایی روغن موتورا با ما فرق میکنه مثلا زده روغن 5w30 ازدمای -۳۵ تادمای +۴۰ روپوشش میده اما برای مامیگن این روغن برای زمستوناس

    • مگ پترونول

      سلام و وقت بخیر
      جناب اکبری بزرگوار، استاندارد SAE گرانروی روغن موتور پیشنهادی تنها براساس دمای محیط رانندگی تعیین نمی شود.
      طراحی و جنس پیشرانه خودرو نقش اساسی در تعیین گرانروی روغن موتور مناسب خودرو دارد.
      در مقالات تعیین استاندارد سطح کیفی و ویسکوزیته روغن موتور نکات جالبی است و با خواندن دیدگاه سایر عزیزان هم تجربیات مستندی خواهید یافت.
      بازهم موردی بود در دیدگاه ها مقالات مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *